SELAMAT DATANG KE LAMAN BLOG MATEMATIK TAHUN 2

Khamis, 25 November 2010

Alat Bantu Mengajar 1

ABM 1 : Alat Penyukat Serbaguna
Bahan dan Anggaran Kos
Bahan dan anggaran kos untuk menghasilkan alat bantu mengajar ( Alat Penyukat Serbaguna ) adalah seperti dalam Jadual 1 di bawah.

Jadual 1: Kuantiti Bahan dan Anggaran Kos Pembinaan ABM 1


Bil
Jenis Bahan
Kuantiti
Anggaran Kos (RM)
1
Bekas Plastik (botol mineral 1500ml yang terpakai)
4
-
2
Gunting
1
RM 2.50
3
Pisau NT Cutter
1
RM 2.50
4
Pelekat ( cellotape )
1
RM 0.80
5
Double sided tape
1
RM 1.20
6
Riben plastik
1
RM 1.20

Jumlah
RM 8.20


Pembinaan
1.Sediakan semua bahan seperti yang ditunjukkan dalam Rajah 1 di bawah

 
Rajah 1


2.  4 botol plastik yang kosong dipotong seperti yang ditunjukkan dalam Rajah 3 di bawah untuk menghasilkan 2 bekas plastik. Adalah diingatkan bahawa 2 botol dipotong di bahagian atas sedikit dan 2 botol lagi dipotong ke bawah sedikit. Tujuannya supaya bahagian atas botol boleh dijadikan sebagai corong. Jika kesemua botol dipotong sama paras, bahagian untuk dibuat corong akan mudah jatuh ke dalam botol tersebut.
Potong bahagian atas botol
Botol yang sudah siap dipotong

Buang pembalut botol dan letakkan bahagian atas botol secara terbalik untuk dijadikan corong
3.  Empat senggatan ditanda pada bekas-bekas untuk menunjukkan ketinggian cecair dalam bekas. Pastikan senggatan setiap bekas mempunyai ketinggian yang sama. Bahagian atas perlu ditutup dengan dengan pita pelekat supaya tidak merbahaya kepada murid-murid kerana bahagaian yang  telah dipotong tadi agak tajam. Lepas itu hiaskan dengan riben. Setiap bahagian perlu dilabelkan untuk menentukan paras ais. Contoh seperti dalam rajah 4 dibawah.
Rajah 4
Setiap bahagian dilabelkan nombor 1hingga 5 untuk menunjukkan paras air
4.  Akhir sekali tebuk beberapa lubang di bahagian atas botol. Tujuannya supaya memudahkan air keluar dari dalam botol jika hendak menggunakannya untuk aktiviti yang seterusnya. Pastikan tebukan tidak terkena bahagian corong. Jika tidak air akan terkeluar semasa mengisi air ke dalam botol.
Bahagian atas botol ditebuk 
Penggunaan
Bahan bantu mengajar ini boleh digunakan untuk mengajar beberapa kemahiran dan boleh digunakan oleh murid  dari pelbagai tahap penguasaan. Antara kemahiran yang boleh diajar menggunakan alat bantu mengajar ini ialah :
  1.   Use the vocabulary related to volume
  2.   Compare the volumes of two liquid by direct comparison.
  3.   Measure volumes of liquid using uniform non-standard units.














Tiada ulasan:

Catat Ulasan