Aktiviti 1
Hasil Pembelajaran : Menyukat dan membandingkan isipadu cecair menggunakan unit tidak piawai
Di akhir pembelajaran murid-murid dapat:
1) Menyukat isipadu cecair menggunakan unit yang tidak piawai.
2) Membuat perbandingan antara dua sukatan isipadu cecair iaitu banyak atau sedikit dan lebih atau kurang.
Alatan/bahan :
Gambar 1
i) Alat penyukat serbaguna
ii) Bekas pelbagai saiz ( 2 set )
iii) 1 botol air berwarna
Prosedur/langkah-langkah pengajaran:
1) Bahagikan murid-murid kepada beberapa kumpulan kecil. Setiap kumpulan perlu melantik seorang pencatat dan seorang pembentang. (4 orang dalam satu kumpulan). Terapkan amalan bekerjasama dalam kumpulan. (Murid-murid terdiri daripada kumpulan pencapaian tinggi dan murid-murid pencapaian rendah)
2) Setiap kumpulan diberi 1 set alatan seperti yang ditunjukkan di atas. Mereka juga diberi kad arahan serta borang untuk mencatat setiap aktiviti yang mereka jalankan. (Bekas boleh berlainan untuk setiap kumpulan) Contoh kad arahan:
Kad Arahan
Arahan 1 – Buat dahulu anggaran isipadu setiap bekas dan catat anggaran dalam borang yang disediakan pada ruangan anggaran. Kemudian barulah cari sukatan sebenar isipadu air dalam semua bekas A, B, C dan D dengan menggunakan alat penyukat serbaguna.
Arahan 2 - Rekod semua isipadu yang telah diperolehi dalam jadual.
Arahan 3 – Buat perbincangan bersama ahli kumpulan dan akhir sekali buat rumusan berkaitan dengan dapatan yang kumpulan anda perolehi.
Arahan 4 – Salah seorang ahli kumpulan diminta membuat pembentangan.
Contoh Jadual
Bekas | Anggaran Paras Air | Paras Isipadu Air | Rumusan / Kesimpulan |
1.Bekas A (cawan) | |||
2. Bekas B (bekas plastik) | |||
3.Bekas C (botol gula-gula) | |||
4. Bekas D (botol kordial) |
3) Setiap kumpulan diminta membuat pembentangan dan guru sebagai fasilitator.
4) Kemudian murid-murid dalam kumpulan diminta menulis dapatan mereka dengan menggunakan penyataan lebih daripada atau kurang daripada dalam lembaran kerja yang disertakankan bersama jadual.
1. Isipadu air dalam cawan _______________ isipadu air dalam bekas plastik.
2. Isipadu air dalam botol kordial _______________ isipadu air dalam bekas plastik.
3. Isipadu air dalam botol gula-gula ______________ isipadu air dalam bekas plastik.
4. Isipadu air dalam cawan _____________________isipadu botol gula-gula.
5) Akhir sekali arahkan setiap kumpulan menyusun bekas-bekas mengikut kapasiti dalam turutan menaik.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan